Bérlőképviselet

Robotizált irodakeresés

A kereskedelmi ingatlanpiacon a személyes információcsere és kapcsolattartás még mindig fontosabb szerepet játszik az irodakeresés során, mint az online szolgáltatások nyújtotta lehetőségek. Erre a következtetésre jutottak a budapesti ingatlanpiac meghatározó cégeinek képviselői az RICS és a VLK Cresa közös szervezésében tartott kerekasztal-beszélgetésen.

Az RICS a legutóbbi Tea & Talk kerekasztal beszélgetését a független bérlőképviseletre specializálódott céggel, a VLK Cresa-val szervezte. Az eseményt az RICS Magyarország elnöke, a WING elnök-vezérigazgatója Noah M. Steinberg FRICS nyitotta meg. Az ingatlanszakma jeles képviselői, a CBRE Hungary képviseletében Varga Judit MRICS, az Eston Internationaltól Salamon Adorján MRICS, az Immofinanz részéről Koó Gergely, és a Portfolio-tól Ditróy Gergely vettek részt a beszélgetésen, amit Takács Péter, a VLK Cresa partnere moderált. A paneltagok feltérképezték a jelen és a jövő irodapiaci trendeket az egyre hangsúlyosabb online szolgáltatások fényében.

Kis cég – sok munka

A felszólaló közvetítők egyetértettek abban, hogy az online irodakeresést döntően a mikro-, kis- és középvállalkozások részesítik előnyben, akik maximum 200-300 m2 nagyságú irodaterületre keresnek megoldást. Az online irodakereső portálokon könnyen leszűrhetőek azok az egyszerű keresési kritériumok, amelyek mentén irodát keresnek a kisebb létszámú vállalkozások. Az egyik vezető irodakereső portálon a keresések 90 százaléka 10 és 200 m2 közötti területekre korlátozódik. Ebből stabilan havi több mint 100 az email-es megkeresés, kiegészítve több mint 500 telefonos érdeklődéssel. A kis cégek jellemzően „dobozos termékként” kezelik az irodát – bútorozatlan lakásokat keresnek, vagy rugalmas bérleti konstrukciókban gondolkodnak co-working vagy szolgáltatott irodák formájában. Általában költségmegtakarítás céljából sem keresnek tanácsadói segítséget, mert tartanak a máig sokszor félreértelmezett ügynökségi jutaléktól.

Nagy cég – nagy lehetőség

Az irodai és kereskedelmi ingatlanpiac ilyen szempontból egy hagyományosan működő piac. Az irodaházak minél nagyobb terület kiadására keresnek hosszú távú bérlőt, majd a nagy bérlők elhelyezése után és a házak telítettségétől függően adják ki a kisebb területeket. A bérbeadási ügynökök között a budapesti irodapiacon található kb. 300 irodaház helyiségeinek kiadásáért folyik a harc, a kizárólagos megbízást – a lakáspiachoz hasonlóan – minden ügynök preferálja. A tanácsadók között pedig azon néhány ezer cég kegyeiért folyik a verseny, akik 250-300 m2-nél nagyobb irodaterületet keresnek: nem ismeretlen számukra az irodapiac, de nincs idejük vagy szakértelmük ezzel foglalkozni. Ezek a cégek ritkán jutnak el az interneten az ingatlankínálatban való keresésig, mert az ügynökségek és tanácsadók már korábban megkeresik őket, hogy személyesen kínálják a bérbeadó helyeket, vagy az irodakeresésben hasznos tanácsadói szolgáltatásaikat.

Kulcsfontosságú a személyes kapcsolatteremtés és az edukáció

Az ingatlanfejlesztők és közvetítők ma még hagyományos marketing értelemben használják az internetet, ami hirdetőfelületként mutatja be az ingatlanokat, és kiváló platformként szolgál az irodabérleti lehetőségek, illetve az ingatlanpiac megértésében. Másrészt, az online keresők jó előszűrést nyújtanak a bérlők számára, de egy sikeres tranzakcióban továbbra is nagy hangsúllyal bír a tanácsadóval kialakított közvetlen kapcsolat. Az irodakeresés az üzletkötés első lépcsőfoka, viszont a szerződéskötés során hasznos, ha egy ingatlanszakértő segíti a bérlőt. A potenciális ügyfeleket célzó, elsősorban online marketing eszközök kiegészítik, de nem helyettesítik a bérbeadást segítő ügynökök munkáját. A befektetők és fejlesztők marketing költségvetésén ez meg is látszik. Míg klasszikus hirdetésre az éves keretük 3-5 százalékát fordítják, ügyfél- és ügynök-kapcsolatokra, illetve az ügynökök díjazására költik a keret több mint 90 százalékát.