Az ingatlanszektor legújabb kihívása

Az ingatlanszektor legújabb kihívása

Fénysebességgel tört be az ingatlanpiacra a legújabb slágertéma: a proptech. Azt, hogy mennyire aktuális a téma, bizonyítja a Budapest Proptech Forum konferencia iránti érdeklődés is, amelyen részt vettek a Cresa budapesti irodájának vezetői is. A két szakember elmondja véleményét a témával kapcsolatban.
Mennyire értik a piaci szereplők a proptechet?
Kalaus Valter: Jelenleg ez egy nagyon forró téma fejlesztő, bérlő, bérbeadó számára. Mindenki próbálja megérteni, hogy mit is jelent az ő számára a proptech, milyen mértékben befolyásolja és, milyen hatással lesz a saját területére a propetch a közeljövőben.  A többség számára még nem teljesen tiszta, hogy milyen alkalmazások és technológia megoldások léteznek, és ezeket hogyan lehet a leghatékonyabban használni. A konferencián ezek és hasonló témák kerültek az asztalra és különböző nézőpontok megvitatásra. 

A proptech tekintetében milyen segítséget tud nyújtani a Cresa az ügyfeleinek?
Kalaus Valter: A Cresa felkészült erre az újabb kihívásra. Ügyfeleinknek segítünk az alkalmazás-rengetegben eligazodni és irányt mutatni. Miután felmérjük az igényeket, javaslatot teszünk elérhető megoldásokra és nemzetközi példákkal alátámasztva új eszközökre. A legfontosabb, hogy ügyfeleink üzleti céljainak, érdekeinek legmegfelelőbb megoldást javasoljunk. Az biztos, hogy egy megfelelően alkalmazott proptech megoldás által egy iroda vagy egy munkahely vonzóbbá válhat a dolgozók számára – és az új generáció igényli is ezt – de itt sem szabad túlzásokba esni, mert az pont az ellenkező hatást válthatja ki.

Mennyire nyitott a magyar piac erre az innovációra?
Kalaus Valter: Azt tapasztalom, hogy Magyarország kissé le van maradva a többi főleg Nyugat-Európai országhoz képest, de érezhető, hogy itthon is egyre többet szeretnének tudni a proptech lehetőségekről. Jelenleg egy tanulási folyamat zajlik, de egyre nagyobb a nyitottság. Ez egy megkerülhetetlen fejlődési irány az ingatlan szektorban, amit nem szabad figyelmen kívül hagyni. A magyar piac azonban különösen ár-érzékeny, ezért egy-egy megoldás kiválasztásánál az árcédula is döntő szerepet játszhat. Az biztos, hogy még 1-2 év szükséges, amire széles körben elterjednek a különböző proptech alkalmazások a Magyar ingatlanpiacon.

Mi volt újdonság a Budapest Proptech Forum Konferencián?
Takács Péter: A proptech jelenleg egy „buzzword” – a piaci szereplők keresik, hol a helye a saját ágazatukban, hogyan tudnak az ingatlanszektort segítő technológiákból profitálni. Az előadásokból kiderült, hogy minden területen vannak előrehaladott próbálkozások, de széles körben adaptált ötletek még nincsenek. Az biztos, hogy a proptech-nek komoly hatása lehet az ingatlan szektorra is, csakhogy az ingatlan egy hosszútávra létrejövő “termék”, nem látni még a proptech közvetlen ráhatását. De ha figyelembe vesszük, hogy az internet, a mobiltelefon mi mindent változtatott meg az életünkben, a proptech is lehet egy ilyen mérföldkő és bár kétségtelen, hogy a betont nehéz digitalizálni, az ingatlannak mint iparágnak alkalmazkodnia kell az új technológiai megoldásokhoz.

A proptech tekintetében milyen segítséget tud nyújtani a Cresa az ügyfeleinek?
Takács Péter: Követjük a trendeket, a megjelenő proptech termékeket, szolgáltatásokat és ügyfeleink “szemével” teszteljük őket, hogy az ő üzleti céljaiknak, érdekeinek legmegfelelőbb megoldásokat szállítsuk nekik. Amit érdekesnek találunk azt mi is bemutatjuk ügyfeleinknek de van amikor ők kérdeznek meg minket egy alkalmazás vagy megoldás hasznosságáról. A cégek idáig elsősorban a hatékonyabb működésben, a költségek optimalizálásban voltak érdekeltek és csak az utóbbi időben mozdultak erőteljesebben a vonzó munkahelyi környezet kialakítása felé. Szerintünk azok a proptech megoldások lesznek sikeresek amik mind a két területet ki tudják szolgálni.

Mi érdekli a cégeket?
Takács Péter: A ügyfelek többsége nagyon megtérülés-orientált, ezért a proptech megoldásoknak meggyőző és bizonyított ROI számokat kell felmutatniuk ahhoz, hogy egy ügyfél megvegye őket, főleg az épülettel kapcsolatos költségcsökkentések esetén. Ugyanakkor azt látjuk, hogy a dolgozókkal kapcsolatos proptech megoldások esetén nyitottabbak mert nagyon felértékelődött a kompetens és lojális munkaerő és mivel a HR költségek még mindig az ingatlan költségek előtt járnak, itt kisebb megtérülési százaléknak is jelentősebb hatása lehet a szervezetre. Azt pedig külön örömmel látjuk, hogy HR vezetők akik korábban sikertelenül lobbiztak a felső vezetésnél ingatlan és irodai környezet témában, most könnyebb dolguk van, mert a tulajdonosok és a management is érti, hogy a munkaerő komoly figyelmet érő befektetés és mivel ők az irodában állítják elő a tőlük várt hozzáadott értéket, nem mindegy, hogy az az iroda, hogy támogatja ezt és ebben a proptech sokat segíthet.

Előrehaladottabb-e a proptech a szállodaiparban?
Takács Péter: Végső soron a szálloda is egy ingatlan de a hotelek esetében az internet és a technológia hamarabb hozott érzékelhető változásokat és leegyszerűsítette a keresést, a foglalást, a fizetést. Egy több száz fős iroda kiválasztása és bérbe vétele vagy megvétele persze sokkal nagyobb értékű tranzakció és komplexebb döntés mint egy hosszú hétvége szállodai foglalása de a komplexitását lehet és tudnia is kell egyszerűsítenie a jó proptech megoldásoknak. A szolgáltatott- és közösségi iroda szektor már ízelítőt ad ebből, főleg amióta nem csak startupok és egyéni vállalkozók hanem nagyvállalatok is használják, pont azért mert megfelelő módon sztenderdizált ahhoz hogy egyszerűen legyen kereshető, foglalható, fizethető.

Milyen hosszú lehet még a proptech-tanulási folyamat?
Takács Péter: Maga a tanulási folyamat biztos hosszú de attól is függ mennyire agilis egy szervezet. Akinek minden jó úgy ahogy van és most nem fektet be, nem próbál ki, rövidtávon megtakarít de hosszútávon lemaradhat. Úgyhogy számolhatunk évekkel, de az is lehet, hogy már holnap jelentkezik egy fejlesztő, egy befektető, egy bérlő vagy egy tanácsadó egy úttörő megoldással, és az széleskörűen elterjed. Ami biztos: szemléletmód váltásra van szükség. Szerintem hamar rá fog mindenki jönni, hogy jobb ha maga is fejleszt illetve kipróbál proptech megoldásokat, minthogy várjon arra, hogy minden magától megváltozik és az neki biztos jó lesz. Ha a tanulási folyamatot is a szállodapiachoz hasonlítjuk akkor jobb ha mindenki gyorsan elsajátítja mert ott kegyetlen versenyhátrányba került az aki nem lépett vagy nem alkalmazkodott elég gyorsan.